doom - enginy

-----

Porównanie wymagań
Engine Procesor min RAM Kickstart ECS AGA Karta gfx AHI IXemul.lib RTG master.lib WarpOS
Amiga Doom v0.6 68020+8 MB3.0+tak taktaktak taktaknie
ADoom v1.268020+6 MB3.0+tak taktaknie nienienie
AmiDoom v0.768020+6 MB2.0+tak taktaknie taknienie
PsiDoom v0.868020+8 MB3.0+nie taknietak nienienie
Doom Attack v0.8b468020+8 MB3.0+nie taktaknie nienienie
VDoom PPC v0.3 PPC8 MB3.0+tak taktaknie nienienie
ZhaDoomPPC v1.1 PPC8 MB3.0+tak taktak nie nietaktak
ZhaDoom68k v0.6 68030+ (020?)8 MB3.0+tak taktak nie nietaknie
ADoomPPC v1.3PPC8 MB3.0+nie taktaknie nienienie

Porównanie możliwości
Engine Dźwięk Sterowanie Obsługa sieci Wyświetlacz Klatek/s Obracana mapa
Efekty Muzyka Klawiatura MyszkaJoystickTCP/IPIPX Null modem
AmigaDoom v0.6taknietaknie taktak nienie nienie
ADoom v1.2taktaktaktak taktak taktak taktak
AmiDoom v0.7taknietaktak nietak nienie tak-aft [fps=1000/aft] nie
PsiDoom v0.8taknietaknie nienie nienie nienie
DoomAttack v0.8b4taktaktaktak taktak taktak taktak
VDoom PPC v0.3taknietak tak taktak nienie taktak
ZhaDoomPPC v1.1taktaktaktak taktak nienie nienie
ZhaDoom68k v0.6taknietaktak taktak nienie nienie
ADoomPPC v1.3taktaktaktak taktak taktak taktak
Engine Przez- roczysta mapaScreen Grabber Remapowanie klawiszy Wybór ekranuMax ekranObsługa plików #?.DEH SkakanieRuchomy kąt widzenie (góra/dół) Latanie
F11-F12Ctrl
AmigaDoom v0.6nie nie tak nie tak 320 x 200 nie nie nienie
ADoom v1.2tak nie tak tak tak 1600x1280 taknie nienie
AmiDoom v0.7nie nie tak nie nie 320 x 200 nie nie nienie
PsiDoom v0.8nie nie tak nie nie 320 x 200 nie nie nienie
DoomAttack v0.8b4tak tak tak tak tak 640 x 512 tak tak taknie
VDoomPPC v0.3nie nie tak tak tak640 x 400 nie nie nienie
ZhaDoomPPC v1.1nie nie tak nie tak 640 x 400 nie nie nietak
ZhaDoomPPC v0.6nie nie tak nie tak 320 x 200 nie nie nienie
ADoomPPC v1.3tak nie tak tak tak 1600x1280 taknie nienie

Szybkość I
The Ultimate Doom Doom II
Engine Wysokie detale Niskie detale Wysokie detale Niskie detale
Min. okno Max. okno Min. okno Max. okno Min. okno Max. okno Min. okno Max. okno
ADoom 0.8/0.9/1.1 10 fps 4-5 fps 14 fps 6 fps 8 fps 3 fps 9 fps 5 fps
DoomAttack 0.6 8 fps 3 fps 12 fps 4-5 fps 5-6 fps 3 fps 8 fps 3-4 fps
DoomAttack 0.7
(c2p_020_optimized)
8 fps 3-4 fps 10 fps 5 fps 6 fps 3 fps 7 fps 3-4 fps
DoomAttack 0.7
(c2p_020_blitter)
9 fps 4 fps 10 fps 6 fps 5 fps 2-3 fps 6-7 fps 3-4 fps
DoomAttack 0.7
(c2p_020)
6 fps 3 fps 7 fps 4-5 fps 5 fps 2 fps 6 fps 3 fps
AmiDoom 0.7 6 fps
(165 aft)
3 fps
(330 aft)
6.2 fps
(155 aft)
4 fps
(250 aft)
5 fps
(200 aft)
2.3 fps
(420 aft)
5.7 fps
(175 aft)
2.9 fps
(340 aft)
Testy przeprowadzone na A1200Magic + M-Tec 030@28 + 882@33 + 8 MB + os. 3.1.
Wyniki są średnią uzyskaną w 3 misji 1 epizodu danej gry.


Szybkość II
The Ultimate Doom Doom II
Engine Wysokie detale Niskie detale Wysokie detale Niskie detale
Min. okno Max. okno Min. okno Max. okno Min. okno Max. okno Min. okno Max. okno
ADoom 0.8 15-16 fps 8-9 fps 15-16 fps 10-11 fps 13 fps 6-7 fps 14-15 fps 8 fps
DoomAttack 0.6 16-17 fps 6-7 fps 19-20 fps 10-11 fps 8-9 fps 4-5 fps 11-13 fps 6-7 fps
Test przeprowadzone na A1200T + BlizzardIV 030@50 + NOFPU + 32 MB + os. 3.0.
Wyniki są średnią uzyskaną w 3 misji 1 epizodu danej gry.


Szybkość III
The Ultimate Doom Doom II
Engine Wysokie detale Niskie detale Wysokie detale Niskie detale
Min. okno Max. okno Min. okno Max. okno Min. okno Max. okno Min. okno Max. okno
ADoom 1.2 lowres 25 fps 7 fps 28 fps 10-11 fps 10 fps 5 fps 12-13 fps 7-8 fps
ADoom 1.2 hires 8 fps 2 fps 10 fps 3 fps 5-6 fps 2 fps 6-7 fps 3 fps
AmiDoom 0.8c 10 fps
95 aft
5 fps
200 aft
12.5 fps
80 aft
7 fps
140 aft
7 fps
140 aft
3.8 fps
260 aft
9 fps
110 aft
5 fps
200 aft
VDoomPPC 0.3
lowres
25 fps 15-17 fps n.a. n.a. 23 fps 14 fps n.a. n.a.
VDoomPPC 0.3
hires
17 fps 4 fps n.a. n.a. 16 fps 4 fps n.a. n.a.
Test przeprowadzone na A1200 + BlizzardPPC 040@25 & 603e@160 + 24 MB + os. 3.1.
Wyniki są średnią uzyskaną w 3 misji 1 epizodu danej gry.


Ocena
AmigaDoom v0.6 Autor: Philipp Trance Grosswiler Email/WWW
Szybkość5/10
Możliwości4/10
Wymagania4/10
Objętość/Jakość6/10
Ogółem4/10
Jest to engine o nawiększych wymaganiach software'owych. Do dźwięku - AHI (patrz opis PsiDooma), do grafiki RTG Master (to akurat dobrze - działa więc na ECS, AGA i kartach graficznych, dodatkowo istnieją różne wersje sterowników na różne procesory). Do demonów prędkości też nie należy. Jedyną jego zaletą jest to, że istnieje oddzielna wersja wykorzystująca koprocesor.
March & Wednesday
ADoom v1.2 Autor: Peter McGavin Email/WWW
Szybkość9/10
Możliwości9/10
Wymagania8/10
Objętość/Jakość7/10
Ogółem8/10
Uważam, że jest to najlepszy engine Doom na Amigę. Na moim sprzęcie jest on najszybszy (patrz tableka wyżej). Dodatkowo jest najbardziej dopracowany (jeszcze mi się nie zawiesił). Posiada wiele ważnych dodatków (obracana i przezroczysta mapa, remapowanie klawisza Ctrl), które ułatwiają grę. Narazie, jako jedyny obsługuje pliki #?.DEH, dzięki którym można dowolnie zmieniać bronie, potwory, itp. (niestety wersja 1.2 "kaszani" niektóre z nich, więc można ściągnąć także wersję 1.1, która działa poprawnie) Odnośnie muzyki: bardzo polecam ściągnięcie zestawu sampli w wersji 2.5 MB, gdyż jakość muzyki bardzo się poprawi w stosunku do wersji 1.2 MB Polecam ADooma każdemu, kto chce podrać w Dooma (lub Dooma 2 / Dooma Ultimate).
March & Wednesday
* Dokładny opis plików #?.DEH
AmiDoom v0.7 Autor: Marcus Geelnard Email/WWW
Szybkość6/10
Możliwości4/10
Wymagania7/10
Objętość/Jakość7/10
Ogółem6/10
Jest to engine o najmniejszych wymaganiach sprzętowych. Jest w miarę dopracowany i bezawaryjny. Niestety wersja 0.7 posiada pewien błąd w procedurze c2p bla blittera na AGA - aby engine działał należy go uruchomić z parametrem "-noblitc2p" Nie jest on zbyt szybki, ale na moim sprzęcie (030@28Mhz + 882@33Mhz + 8 RAM) przy niskich detalach i 3/4 wielkości okna można już pograć. Jest to jeden z dwuch enginów, który choć w połowie wykorzystuje koprocesor, bowiem istnieje oddzielna wersja bibloteki IXemul.library na FPU. Polecam go każdemu, kto posiada jedynie kickstart 2.0.
March & Wednesday
PsiDoom v0.8 Autor: Kalle Psilon Sandström Email/WWW
Szybkość7/10
Możliwości2/10
Wymagania5/10
Objętość/Jakość8/10
Ogółem5/10
Ten engine jest już trochę szybszy niż AmiDoom. Jest zoptymalizowany pod różne procesowy (68k oczywiście). W końcu działa tryb niskich detali ! Do dźwięku wykorzystywane jest AHI - dla jednych dobrze (mogą sobie pograć w 16 bitach na karcie dźwiękowej), dla innych źle (jakość dźwięku na Pauli jest taka sama jak bez AHI).
March & Wednesday
Doom Attack v0.8b Autor: Georg Steger Email
Szybkość9/10
Możliwości10/10
Wymagania8/10
Objętość/Jakość6/10
Ogółem8/10
Na mojej konfiguracji jest to drugi podwzględem szybkości engine. Posiada wiele dodatków uprzyjemniających grę: obracana i przezroczysta mapa, screen grabber, wyświetlacz fps, oraz bardzo wygodny w obsłudze program referencycjny. Możemy w nim poza zadefiniowaniem ustawie typowych dla DoomAttacka ustawić własne obłobożenie klawiatury, myszy lub joypada. Dodatkowo można ustalić maksymalną liczbę amunicji do każdej broni! Jest to także jedyny engine Dooma na 68k w którym można skakaę i patrzeę do góry i do dołu.
March & Wednesday
* Dokładny opis plików #?.DEH
ZhaDoom68k v0.6 Autor: Steffen Haeuser Email
Szybkość5/10
Możliwości4/10
Wymagania5/10
Objętość/Jakość6/10
Ogółem5/10
Jest to najwolniejszy engine DOOMa na Amigę. Nie należy o to jednak obwiniać jego autora, gdyż jest on zajęty poprawianiem wersji na PPC. Odnośnie wersji na 68k - nie jest ona w ogóle optymalizowana ! No cóż może wersja na PPC jest o wiele lepsza.
March & Wednesday
ZhaDoomPPC v1.1 Autor: Steffen Haeuser Email
Szybkość10/10
Możliwości7/10
Wymagania8/10
Objętość/Jakość8/10
Ogółem8/10
Jest to najszybszy engine Dooma na Amigę. Przy takiej szybkości gra staje się o wiele trudniejsza! UWAGA: aby działał na Amidze 1200 z BlizzardemPPC koniecznie trzeba zainstalować WarpOS 3!
March & Wednesday
VDoomPPC v0.3 Autor: Frank Wille Email
Szybkość9/10
Możliwości5/10
Wymagania8/10
Objętość/Jakość8/10
Ogółem7/10
Jest to pierwszy engine Dooma na PPC. Działa dobrze, choę nie jest najszybszy (co nie oznacza, że jest powolny! - zobacz tableka Testy III). Po prostu działa, to bardzo niezawodznie (jeszcze mi się nie zawiesił).
March & Wednesday
ADoomPPC v1.3 Autor: Joseph Fenton Email
Szybkość9/10
Możliwości9/10
Wymagania8/10
Objętość/Jakość8/10
Ogółem8/10
Ogólnie można go określię jednym zdaniem: Wszystkie zalety VDooma i ADooma w jednym. Działa szybko i stabilnie, ma duże możliwości... Uważam, że jest to najlepszy engine Dooma (choę nie jest najszybszy...)!
March & Wednesday
* Dokładny opis plików #?.DEH

UWAGA: Każdy z wyżej wymienionych enginów wymaga pliku #?.WAD z dowolnej wersji pecetowego lub macowego Dooma (Doom Shareware, Doom, Doom Ultimate, Doom 2) !!!